מהו כיס המרה?

כיס המרה הינו איבר הנמצא בבטן ימנית עליונה, בסמוך ובצמוד לכבד. תפקידו לאגור את מיצי המרה אשר מיוצרים בכבד ומשמשים בעזרה של עיכול אוכל שומני .

דרכי המרה:

דרכי המרה מנקזים את מיצי המרה המיוצרים בכבד. דרכי המרה של הכבד, של כיס המרה ודרכי הניקוז של הלבלב נפגשים בנקודה אחת ומתנקזים למעי הדק. בשל מבנה משותף זה, כאשר ישנן אבנים בדרכי המרה, הן יכולות לחסום אחד מצינורות אלו (דרכי המרה של הכבד, של כיס המרה או של הלבלב), ולגרום או לדלקת של דרכי המרה, לדלקת של כיס המרה או לדלקת בלבלב. (ראה ציור מצורף)

אבנים בכיס המרה

אבנים בכיס המרה נמצאות עד בכ 20% מהאוכלוסייה הכללית. לרוב הן לא גורמות לבעיות רפואיות, אך הן יכולות לגרום ל 3 בעיות עיקריות:

1.      דלקת בכיס המרה –  כאשר אבן חוסמת את מוצא כיס המרה, מיצי המרה אינם יכולים להתנקז, מה שגורם לדלקת של כיס המרה

2.      דלקת בדרכי המרה המשותפות – כאשר אבן מכיס המרה, יוצאת לדרכי המרה המשותפות, נתקעת בהן וגורמת לחסימה של דרכי המרה, מה שיגרום לאי יכולת להתרוקנות של המרה ולדלקת של דרכי המרה.

3.      דלקת בלבלב – כאשר אבן מגיעה עד לנקודת הניקוז המשותפת של דרכי המרה המשותפות ושל צינור הלבלב, האבן גורמת לחסימה, מיצי הלבלב אינם יכולים להתנקז, מה שיגרום לדלקת של הלבלב, מצב היכול לסכן חיים

מהם התסמינים של אבנים בכיס המרה:

לרוב כאשר ישנה דלקת בכיס המרה או דרכי המרה, יופיעו כאבי בטן ימנית עליונה, חום, צמרמורת, בחילות והקאות. לא כל התסמינים מופיעים בבת אחת. לרוב תסמינים אלו יובילו לפניה לטיפול רפואי ו/או למיון.

מתי מומלץ לבצע ניתוח לכריתת כיס המרה:

ישנם מספר התוויות לביצוע ניתוח לכריתת כיס המרה. לא לכל מי שיש אבנים בכיס המרה צריך ניתוח לכריתת כיס המרה, אך לרוב, כאשר יש אחת מהמחלות הקשורות לאבנים בכיס המרה, מומלץ לבצע את הניתוח.

1.      דלקת של כיס המרה – התוויה לניתוח תוך 72 שעות מתחילת הדלקת. במידה ולא ניתן לנתח, מומלץ על טיפול אנטיביוטי לטיפול בדלקת החריפה, ולבצע את הניתוח כ 6-8 שבועות לאחר הדלקת החריפה

2.      דלקת של דרכי המרה – טיפול שמרני בדלקת החריפה וביצוע ניתוח לכריתת כיס המרה לאחר מכן

3.      דלקת של הלבלב – טיפול שמרני בדלקת הלבלב וביצוע ניתוח לכריתת כיס המרה לאחר מכן.

4.      פוליפים בכיס המרה – כאשר בסונר בטן (אולטרסאונד) מגלים פוליפ בכיס המרה מומלץ לכרות את כיס המרה כאשר הפוליפ גדול מ 1 ס׳׳מ בזמן הגילוי, או שהפוליפ גדל בשני סונרים עוקבים בהפרש של חצי שנה.

הכנה לניתוח:

כחלק מההכנה לניתוח, רופא כירורג יבדוק אותך, את הרקע הרפואי, את הסיבה לצורך בניתוח, את בדיקות הדם, ובדיקה גופנית. בהמשך יסביר את מהלך הניתוח ואת ההתאוששות לאחר הניתוח.

כחלק מההכנה לניתוח, הרופא המנתח יבקש את הבדיקות הבאות:

-ספירת דם, כימיה בדם כולל תפקודי כבד, תפקודי קרישה

-צילום חזה

-אק׳׳ג

-בדיקת מרדים (מעל גיל 40 לרוב)

-בדיקות נוספות עפ׳׳י הרקע הרפואי שלך

משך האשפוז כולל לרוב שהייה של לילה אחד בבית החולים וביום שלמחרת שחרור מבית החולים במידה והכל תקין.

סוגי הניתוח:

כריתת כיס המרה מבוצעת היום ברוב רובם של המקרים על ידי ניתוח זעיר פולשני, כלומר ניתוח לפרוסקופי או רובוטי, ע׳׳י 3-4 חתכים קטנים בדופן הבטן אשר דרכם מבצעים את הניתוח ודרכם מוציאים את כיס המרה. במקרים ספציפיים, יבוצע ניתוח זה בשיטה הפתוחה, עם חתך בבטן ימנית עליונה תחת קשת הצלעות.

מהלך הניתוח:

הניתוח מבוצע בהרדמה כללית, משך הניתוח לרוב 1-1.5 שעות. ביצוע 3-4 חתכים בדופן הבטן, הפרדה עדינה של כיס המרה מאיברים סמוכים, זיהוי כלי הדם וצינורות כיס המרה, כריתת כיס המרה והוצאות ע׳׳י שקית מיוחדת מהבטן.

ההחלמה לאחר הניתוח:

ההחלמה לאחר הניתוח אורכת מספר ימים. ביום הניתוח ולאחריו הצוות המטפל ימליץ על ירידה מהמיטה, התחלה של שתייה ולאחר מכן ניתן אף לאכול. כאבים קלים ילוו אתכם בימים הראשונים, כאבים הנשלטים על ידי נוגדי כאב ללא מרשם. ניתן לחזור לכלכלה ולפעילות רגילה כמספר ימים לאחר הניתוח.

הסיכונים הכרוכים בניתוח כריתת כיס המרה:

כריתת כיס המרה נחשב לניתוח בטוח בעל סבירות נמוכה לסיבוכים. בכל זאת, כמו בכל ניתוח ישנם מספר סיבוכים אפשריים.

1.      דימום

2.      פגיעה באיברים סמוכים

3.      זיהום הפצע הניתוחי

4.      פגיעה בדרכי המרה המשותפות

5.      היווצרות קרישי דם

את רוב הסיבוכים ניתן לזהות בזמן שהם קורים ולטפל בהם בהקדם. לציין שמדובר באחוז סיבוכים נמוך של כ 0.5-5% סיבוכים.

בכל שאלה ניתן לפנות למומחים שלנו באלתיאה סרג׳יקל, אסותא רמת החייל.