מהו המעי הגס?

המעי הגס הוא החלק האחרון במערכת העיכול שלנו, שתפקידו לספוג נוזלים מהמזון המעוכל שלנו ולסלק פסולת מהגוף. אורכו 1.5-2 מטרים והחיידקים המועילים שנמצאים בו מסייעים באיזון הפלורה של מערכת העיכול ובמניעת צמיחה של חיידקים מזיקים.

חלקי המעי הגס:

המעי הגס מורכב ממספר חלקים:

1.      המעי הגס העיוור (cecum) – החלק הראשון של המעי הגס, נמצא בבטן ימנית תחתונה. הוא מתחיל בחיבור למעי הגס והמשכו הוא המעי הגס העולה. התוספתן מחובר לצקום בקצהו.

2.      המעי הגס הימני/העולה – נמצא בבטן ימנית ומגיע עד לכפף הכבד.

3.      המעי הגס הרוחבי – כשמו הוא נמצא לרוחב הבטן ומתחיל מכפף הכבד ועד לכפף הטחול בבטן שמאלית עליונה.

4.      המעי הגס השמאלי/היורד – מתחיל מכפף הטחול ועד למעי העקול (סיגמה)

5.      המעי העקול – סיגמה – החלק שמחבר את המעי הגס השמאלי והחלחולת (רקטום). במעי זה יש במקרים רבים סעיפים (דיוורטיקולה).

6.      החלחולת (רקטום) – החלק האחרון של המעי הגס, ממנו יוצאת הצואה דרך פי הטבעת.

למי מיועד ניתוח לכריתת המעי הגס?

המעיים שלנו חשופים לתחלואה מסוגים שונים, כאשר בכל מקרה של מחלה (שאינה ממאירה) או פגיעה במעי, שוקלים תחילה טיפול שמרני הכולל תרופות, שינוי תזונתי ומעקב רפואי. ישנם מספר מצבים המחייבים טיפול כירורגי:

·         סרטן – סרטן המעי הגס הינו השני בשכיחותו בישראל בקרב נשים וגברים, ולא ניתן לטפל בגידול ממאיר במעי הגס מבלי לכרות אותו בשלמותו.

·         פוליפים וגידולים טרום סרטניים – כאשר ישנם גידולים שעלולים להתפתח לגידול סרטני, ולא ניתן לכרות אותם בצורה אנדוסקופית (גסטרוסקופיה).

·         מחלות מעי דלקתיות – במצב של קרוהן או קוליטיס שגרמו לכיבים בדפנות המעי, פגעו ביכולת העיכול ואינן מגיבות לטיפול שמרני.

·         חסימת מעי – מצב שבו המעי הגס נחסם ואינו מגיב לטיפול שמרני, זהו מצב מסוכן ואקוטי היכול לגרום לנמק של המעי ואף למוות. מצב זה מצריך ניתוח.

·         טראומה בטנית– חבלה מקומית שגרמה נזק למעיים.

איזה סוגי ניתוחים קיימים למעי הגס?

איך מתכוננים לניתוח לכריתת המעי הגס?

איך מתבצע ניתוח לכריתת המעי הגס?

ישנן 3 טכניקות ניתוחים לכריתת המעי הגס. ההחלטה על הגישה הנכונה תתקבל בהתייעצות של המנתח והמטופל, כאשר נלקחים בחשבון מצב המחלה, מצבו הרפואי של המטופל, מחלות רקע וניתוחים קודמים שעבר.

כריתת המעי הגס בגישה הפתוחה

ניתוח לכריתת המעי הגס בגישה הפתוחה מתאים במצבים שבהם הגידול הסרטני גדול מאד או מערב איברים נוספים, או במצב שבו המטופל עבר ניתוחי בטן קודמים. במסגרת גישה זו המנתח מבצע חתך במרכז הבטן, דרכו הוא מגיע אל החלק החולה או הפגוע במעי ומסיר אותו. כשמדובר בסרטן יוסרו גם רקמות סביב הגידול כדי להבטיח שוליים בריאים וכן ייכרתו בלוטות הלימפה הסמוכות כדי למנוע התפשטות גרורות דרך הדם. לאחר מכן המנתח תופר את שני קצוות המעי (השקה), סוגר את הבטן עפ״י שכבות בתפרים פנימיים ואת העור ע״י סיכות או תפרים נספגים, וכל הרקמות שהוסרו נשלחות לבדיקה במכון לפתולוגיה. יתרונות הניתוח הפתוח הינם גישה וחשיפה קלות יותר למעי, בנוסף לחוש המישוש ולתחושה שיש למנתח. חסרונות הניתוח הפתוח הם לרוב חתך גדול יותר, התאוששות מעט ארוכה יותר וכאב מעט מוגבר.

כריתת המעי הגס בגישה זעיר פולשנית

חלק מניתוחי המעי הגס מבוצעים היום בלפרוסקופיה. בניתוח זה מבצעים חתכים קטנים בבטן, מנפחים אותה בפחמן דו חמצני כדי ליצור חלל בבטן כדי שניתן יהיה לבצע את הניתוח, ואז מחדירים את כלי הניתוח, סיב אופטי לתאורה ומצלמה משוכללת המשדרת את פנים הבטן על גבי מסך גדול באיכות גבוהה. יתרונות הניתוח הם הקטנת הטראומה הניתוחית, קיצור משך זמן הניתוח ותוצאות קוסמטיות טובות יותר.

כריתה רובוטית של המעי הגס

כריתת מעי בגישה רובוטית היא "המילה האחרונה" בניתוחי מעיים בעולם, והיא נעשית באמצעות רובוט משוכלל בשם דה וינצ'י, שהרופא המנתח מפעיל. הטכנולוגיה הרובוטית מספקת תמונה בשלושה מימדים ובשילוב יכולת המפרק של כלי הרובוט ניתן לבצע את הניתוח בצורה מדויקת ומתקדמת ביותר.

הגישה הרובוטית דומה לגישה הלפרוסקופית, כאשר הרופא מבצע מספר חתכים קטנים בבטן ומנפח את חלל הבטן בפחמן דו חמצני כדי ליצור חלל עבודה נוח. לאחר מכן מוחדרים דרך החתכים מצלמה, סיב תאורה וזרועות הרובוט. המנתח עצמו יושב ליד קונסולה ומפעיל משם את זרועות הרובוט בעזרת ידיות ודוושות מיוחדות.

במסגרת הניתוח נכרת קטע המעי הגס החולה ומבוצעת השקה (חיבור) של שני קצוות המעי שנותרו.

יתרונות הניתוח הרובוטי הם תמונה תלת מימדית, חשיפה טובה מאוד של איברי הבטן, תנועתיות של 360 מעלות של נקודת הקצה בזרוע הרובוטית, חתכים קטנים יותר והתאוששות מהירה. חסרונות השיטה הרובוטית הם בעיקר בעלות הפעלת הרובוט. לציין שחשוב שניתוח הרובוט מבוצע ע״י כירורג מיומן, אשר שולט בתחום בו עוסק וכך בא לידי ביטוי היתרון של הרובוט.  

כמה זמן נמשך ניתוח לכריתת המעי הגס?

הניתוח אורך בין שעה ל 4-5 שעות, כתלות בגישת הניתוח ומצב החולה והמחלה.

באיזו הרדמה מבוצע ניתוח לכריתת המעי הגס?

הניתוח מבוצע בהרדמה מלאה.

מה תהליך ההחלמה וההתאוששות לאחר ניתוח לכריתת המעי הגס?

לאחר הניתוח תשהו ביחידת ההתאוששות כדי לוודא התעוררות בטוחה מהניתוח, ולאחר מכן תועברו למחלקה. הצוות הרפואי יעקוב אחר קצב ההחלמה ופעילות המעיים, כאשר השלב הראשון הוא בדרך כלל מעבר גזים. החזרה לכלכלה ותזונה תיעשה בהדרגה ובהתאם לקצב ההחלמה. יש לנסות לשמור על תנועתיות ככל הניתן ולהיעזר בנוגדי כאבים ככל שצריך. פעילות גופנית מתונה ומותאמת הינה חשובה מאד גם בהמשך ההחלמה לצורך עידוד פעילות מערכת העיכול.

במקרים מסוימים יש צורך ביצירת קולוסטומיה (סטומה "שקית" חיצונית של המעי הגס) או אילאוסטומיה (סטומה של המעי הדק) – יצירת נתיב חלופי לפינוי הפסולת מהגוף. פרוצדורה זו מתבצעת ע"י יצירת פתח קטן בחלק הקדמי של דופן הבטן, פתח זה נקרא "סטומה" ואליו מחברים את המעי, שתוכנו נאגר בשקית. שימוש בסטומה יכול להיות זמני, כדי לאפשר למעיים להחלים, או קבוע – במצב שבו נכרך כל המעי הגס.

מהו משך האשפוז לאחר ניתוח המעי הגס?

לאחר ניתוח בגישה הזעיר פולשנית או הרובוטית צפוי אשפוז של 3-5 ימים, לאחר ניתוח בגישה הפתוחה האשפוז יימשך לרוב כשבוע. 

אילו סיבוכים ייתכנו בניתוח לכריתת המעי הגס?

לאחר הניתוח ייתכנו סיבוכים כגון זיהום, דימום, דלקת מקומית, פגיעה באיברים סמוכים, היווצרות קרישי דם, זליגת צואה, נקב או דלף מהמעי. באסותא מבוצע הניתוח בידי צוות מיומן ביותר ושיעור הסיבוכים נמוך יחסית.

מהן ההנחיות התזונתיות לאחר ניתוח לכריתת המעי הגס?

לרוב ביום או יומיים ראשונים לאחר הניתוח תישארו בצום, כאשר בהדרגה מתחילים בשתיה ולאחר מכן כלכלה רכה. זאת כתלות בהתחלה של פעילות המעיים ובהתאוששות תקינה. בשבועיים שלאחר הניתוח מומלץ להקפיד על הכללים הבאים, במטרה להפחית עומס על מערכת העיכול:

איפה מבצעים את הניתוח?

ניתוחים לכריתת המעי הגס מבוצעים אלתיאה סרג׳יקל – קבוצה בראשותו של פרופ אבירם ניסן וכוללת את דר אלמוג בן-יעקב – כולם בעלי התמחות בכירורגיה כללית והתמחות על בכירורגיה אונקולוגית. עיקר התעסקותם בכירורגיה של גידולים של מערכת העיכול