פיפאק PIPAC
Pressurized Intra-Peritoneal Aerosol Chemotherapy הינה שיטה חדשנית למתן תרופות נוגדות סרטן (כימותרפיה) במינונים נמוכים לטיפול בגידולים ממאירים בחלל הבטן.
השיטה מיועדת לטיפול בעיקר במקרים בהם מצבו של המטופל אינו מאפשר טיפול ניתוחי אחר (כריתה משולבת בכימותרפיה מחוממת למשל). מטרת הטיפול היא הורדת נפח המחלה בחלל הבטן ועל ידי כך לשפר את התסמינים הכרוכים בה. שיטה זו הולכת ומתפתחת ברחבי העולם וכיום מבוצעת בלמעלה מ-100 מרכזים רפואיים בעולם. במדינת ישראל, בוצעו עד היום כ-170 ניתוחים בידי פרופ, אבירם ניסן, ד"ר אלמוג בן יעקוב.
ייחודה של השיטה הוא בכך שהיא מאפשרת החדרת התרופה הכימותרפית בצורת תרסיס (ארוסול) בלחץ גבוה לתוך חלל הבטן בגישה לפרוסקופית. הפרוצדורה מבוצעת דרך שני פתחים קטנים, ללא פתיחה מלאה של הבטן, בזמן קצר (כ 90-120 דקות) ובהליך מסובך טכנית אך פשוט יחסית מבחינת החולה. הטיפול מתבצע בחדר הניתוחים בהרדמה כללית ולאחריו מועבר המטופל לחדר ההתאוששות למשך כשעתיים. משך האשפוז הכולל הוא 24-48 שעות.
כיום ידועים מספר יתרונות לשימוש בשיטה זו על פני שיטות טיפול אחרות: פיזור שווה של התרופה בכל חלל הבטן, חדירה טובה של התרופה לרקמה הגידולית המאפשרת שימוש במינון תרופתי נמוך משמעותית מאשר טיפול במתן תרופות לוריד. יתרון נוסף הוא שהשיטה אינה מגבילה ואינה סותרת ביצוע טיפולים נוספים במקביל. שיטה זו אינה תחליף לטיפול הכימותרפי המקובל אלא תוספת לטיפול השגרתי. השיטה מאפשרת ביצוע מספר סבבים של טיפולים, במרווח של 4-6 שבועות בין אחד לשני, מה שמגדיל את סיכויי ההצלחה.
תופעות הלוואי והסיכונים הכרוכים ב PIPAC: חלק מהחולים מדווחים על כאבי בטן ובחילות במשך יום עד יומיים לאחר הניתוח. בחלק קטן הסימפטומים נמשכים מספר ימים נוספים.
כמו בכל ניתוח לפרוסקופי, בעת החדרת המצלמה לחלל הבטן עלולה להיות פגיעה באברי בטן או דימום. מקרים אלה נדירים ביותר.
בעולם בוצעו מעל 10,000 ניתוחים בשיטת ה PIPAC – באירופה, אסיה, ארצות הברית.

למי מתאים הטיפול?
חולים עם גידולים או גרורות בחלל הצפק (בטן) המקבלים כימותרפיה סיסטמית, ללא אפשרות לטיפול אחר.

מי מבצע את הטיפול?
מרדים, שתי אחיות/אחים חדר ניתוח, שני כירורגים בכירים אשר הוסמכו על ידי ארגון ה ISSPP*.

עקב הפוטנציאל לפגיעה בצוות בעקבות שימוש בטכנולוגיה/פרוצדורה, שיטת הביצוע בנויה עם 3 שכבות הגנה הכוללות: איטום חלל הבטן למנוע בריחת התרסיס, כיסוי החולה והצנרת ושאיבה אקטיבית של אויר הן על ידי מערכת המיזוג של חדר הניתוח והן על ידי שואב עשן המחובר לינור מתחת לכיסוי החולה. בנוסף, מרגע ההזלפה ועד לניתוק החולה ושאיבת התרסיס על ידי מערכת שאיבה ייעודית מצוידת בפילטר, כל הצוות כולל המרדים שוהים מחוץ לחדר.

יעילות הטיפול
מחקרים רבים בפאזה שניה ואחרים הראו כי ניתן להגיע לשיעור תגובה של 40-70%. מאחר והטיפול ניתן ללא הפסקה או שינוי בלוח זמנים של כימותרפיה סיסטמית או טיפולים ביולוגיים הרי שהוא מוסיף ליעילות הטיפול הקיים ללא פגיעה בו. מאחר ומשך האשפוז קצר (24-48 שעות) הרי שהחולים ממשיכים בטיפול ללא הפרעה.

מבחינת משך הניתוח והמורכבות, הפרוצדורה דומה מאוד לניתוחים אחרים המתבצעים בלפרוסקופיה כגון, שרוול קיבה או כריתת מעי גס.